Stosunki międzyludzkie bywają czasem obszarem wyzwań. I w rodzinie i w pracy z niektórymi osobami układa nam się dobrze z innymi zaś łatwiej o nieporozumienia a nawet konflikty. Jak więc budować dobrą atmosferę?
Oto kilka punktów, które wydają się bardzo ważne.
1. Nie włączajcie automatycznego pilota.
Wszelkie długoterminowe relacje mają swoje wzloty i upadki. Należy więc w każdej fazie aktywnie pracować nad relacją i rozwiązywać problemy, od razu wtedy gdy się pojawiają, zamiast ignorować je i mieć nadzieję, że same znikną.
Szczera komunikacja ma tu kluczowe znaczenie!
Kiedy nie macie żadnych problemów i wszystko idzie świetnie codziennie pracować nad tworzeniem dobrej atmosfery pamiętając o życzliwości, uśmiechu, miłych gestach.
2. Budujcie i wzmacniajcie wzajemne zaufanie.
W każdej relacji zawodowej i rodzinnej istnieje jakaś wzajemna zależność. Abyś więc ty i druga strona mogli poczuć się komfortowo, powinniście być dla siebie niezawodnymi i godnymi zaufania osobami. Bycie godnym zaufania i niezawodnym to najlepszych sposób by pokazać, że relacje z otoczeniem to coś co traktujesz poważnie. Dlatego postępuj zgodnie z zasadami, które ustalasz.
– Dotrzymuj obietnic aby twoje słowo miało prawdziwą wartość. Kiedy powiesz, że coś zrobisz, zrób to.
– Nie okłamuj nikogo ani nie zniekształcaj prawdy.
3. Znajdujcie to co was łączy a nie dzieli
Różnice zdań, rozbieżności w poglądach zdarzają się w nawet najlepszych układach zawodowych, towarzyskich i rodzinnych więc ważne jest, aby dojść do kompromisu w dojrzałym sporze. Dlatego też nie patrz na sytuację z perspektywy „zwycięzcy” lub „przegranego”, a zamiast tego staraj się spotkać z rozmówcą gdzieś pośrodku w kwestiach, które omawiacie. Oto kilka przydatnych wskazówek:
– Zawsze słuchaj uważnie tego, co mówi druga strona, zanim odpowiesz.
– Unikaj osądzania i zawsze staraj się zobaczyć rzeczy również z cudzej perspektywy.
– Zachowuj otwartość wobec czyjejś postawy, co, mimo własnego odmiennego zdania, pozwala odnieść się do niej ze zrozumieniem.
4. Okazujcie sobie cierpliwość i bądźcie skłonni przebaczać.
Ważne jest, aby mówić ludziom „przepraszam” lub „odpuszczam” i to powinno naprawdę coś znaczyć. Szczerość, szczególnie w odniesieniu do przeprosin, jest bardzo ważna w we wszystkich międzyludzkich relacjach.
Aby ułatwić sobie porozumienie w trudnych momentach, kiedy emocje wydają się górować nad rozsądkiem rozmawiaj otwarcie, używając zwrotów „Staram się być cierpliwy, ale czuję się sfrustrowany, ponieważ …”
Prawdziwe przebaczenie pomoże utrzymać przyjaźń, więź a nawet zwykłą sympatię wobec kogoś jeśli pojawią się jakieś pęknięcia.
5. Dbajcie o swoją osobistą przestrzeń w rodzinie, wśród przyjaciół, w pracy.
To naturalne, że w niektórych sytuacjach trudno jest o to zadbać ale zapukanie do czyjegoś pokoju, zapytanie czy nie przeszkadzamy w danej chwili, zwracając się z jakąś sprawą zwiększa odczuwalnie komfort wspólnego przebywania w każdej przestrzeni i relacji.
6. Znajdujcie wspólny mianownik.
Nawet jeśli koncentrujemy się na własnych sprawach warto zadbać o to aby co jakiś czas pojawił się jakiś wspólny wątek. W rodzinie, wśród przyjaciół warto na przykład przeczytać tę samą książkę lub chociażby obejrzeć jakiś film po to by podyskutować ze sobą na ten temat. W pracy rozmowa o czymś, co jest ważne dla drugiej strony i dla nas np. ulubione zwierzę, jakaś pasje ułatwia budowanie porozumienia. W każdej relacji, nawet służbowej ważne są małe gesty tworzące rodzaj bliskości.
7. Dawajcie sobie wsparcie i zachętę.
Sekretem udanych relacji z ludźmi jest celebrowanie sukcesów i udzielanie sobie wsparcia oraz zachęty do realizacji celów.
Na przykład : pomóż przyjacielowi przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, dodaj mu otuchy, zapewnij o tym, że wierzysz w niego.
Kiedy twój kolega z pracy osiągnie jakiś sukces pogratuluj mu a jeśli coś mu się nie uda zapewnij, że na pewno będzie lepiej następnym razem.
8. Szanujcie się wzajemnie.
Nikt nie jest doskonały i każdy popełnia błędy. Szanowanie drugiego człowieka to dawanie mu prawa do tego.
Nigdy nie podnoście na siebie głosu ani nie znieważajcie siebie słowami.
Nie próbujcie sobą nawzajem manipulować ani używać ich słabości przeciwko sobie.
Zawsze pamiętajcie, co cenicie w sobie nawzajem.
9. Bądźcie dla siebie czytelni.
Okazywanie emocji buduje emocjonalne bezpieczeństwo w relacjach. Ważne jest więc, aby twój kolega, przyjaciel, domownik wiedział co czujesz w danym momencie.
Nawet jeśli twoje uczucia są wzburzone lepiej to zakomunikować mówiąc „przepraszam jestem zdenerwowany” zamiast robić miny lub udawać, że nic się nie dzieje.
10. Pielęgnujcie poczucie humoru.
Poczucie humoru pozwala uniknąć niepotrzebnych napięć, jeśli są jedynie wynikiem przypadkowych okoliczności. Pogodni ludzie czują się z zasady lepiej i generują wokoło siebie dobre emocje.
11. Doskonalcie się.
Bycie w stałym kontakcie z drugim człowiekiem oznacza również nieprzerwany proces rozwoju. W każdym układzie macie szansę z roku na rok zacieśniać i pogłębiać relację. Staż znajomości bliższej lub dalszej bywa jej wielkim kapitałem – coraz lepiej siebie znacie więc wasza odwaga w podejmowaniu wspólnych wyzwań rośnie!
Życzę wam wspaniałych relacji
Joanna Godecka
Artykuł z sympatia.pl